املاک 341

مطالب اقتصادی املاک

وبلاگ

ایران با موفقیت موتور جت را برای یک هواپیمای مسافربری مهندسی معکوس کرد

مانی رادوانی; یکی از مدیران «شرکت مهندسی و ساخت موتور و تجهیزات هوانوردی ایران» در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم گفت: شرکت دانشبانیان ایرانیان یکی از زیرمجموعه های هلدینگ مبنا و ماموریت اصلی این شرکت است. این شرکت ارائه خدمات طراحی، ساخت و تعمیر در زمینه صنعت هوانوردی تجاری می باشد.

رضوانی گفت: هسته اولیه این شرکت دانش بنیان از حدود سال 1394 در یکی از زیرمجموعه های گروه مپنا که سازنده تجهیزات دوار بود آغاز شد. در آن زمان هدف کسب دانش فنی برای طراحی و ساخت موتور هواپیماهای مسافربری بود و به همین منظور تیمی از نخبگان دانشگاهی و فعالان صنعت موتور به سرپرستی جناب آقای دکتر پورفرزانه تشکیل شد و کار با حدودی آغاز شد. 40 نفر.

مدیر شرکت آگاه خاطرنشان کرد: توربوپراپ CFM56 به عنوان پروژه اصلی این تیم انتخاب شد که اولین گام در فرآیند کامل مهندسی معکوس موتور بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر این موتور پرمصرف ترین موتور هلیکوپتر مسافربری در جهان است و امروز رکورد ساعت پرواز را در کل ناوگان هواپیمایی مسافربری دنیا دارد و عمدتاً در خانواده ایرباس A319، A320 نصب می شود. و هواپیمای A340 با 4 موتور و هواپیمای بوئینگ 737 کلاسیک در خطوط هوایی سراسر جهان فعالیت می کند.

رادوانی خاطرنشان کرد: پس از 7 سال تلاش مستمر به دانش طراحی کامل این موتور دست یافته ایم. تمامی مراحل روتورهای کمپرسور این موتور به صورت معکوس طراحی و ساخته می شوند. بیشتر اجزای محفظه احتراق موتور و قسمت توربین آن (بخش گرم) نیز ساخته می شود. ساخت سایر قطعات جانبی این موتور شامل واحد کنترل موتور (FADEC)، سنسورها، انواع تجهیزات اندازه گیری و کنترل دقیق، سوپاپ ها و پمپ های هیدرولیک و پنوماتیک، گیربکس، سیستم انتقال اطلاعات و کابل ها و … . . و آن هم تمام شد.

  اختلال در برخی از اندام ها در بازسازی بافت فرسوده

وی گفت: طراحی و ساخت پره های فن نیز به پایان رسیده است و اکنون برای تمامی قطعات ساخته شده گواهینامه صلاحیت هوانوردی از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ کرده ایم.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان تصریح کرد: مهندسی معکوس این موتور از نظر دانش طراحی به طور کامل انجام شده است و در مورد نمونه اولیه از نظر ساخت تاکنون پیشرفت مادی 33 درصدی حاصل شده است اما در مورد تولید انبوه این موتور باید مشتریانی وجود داشته باشد. در دنیا و در صنعت هوانوردی، شرکت های بزرگی مانند بوئینگ و ایرباس تولید کننده AIR FRAME یا بدنه هستند که هیچ کدام موتور تولید نمی کنند.

وی ادامه داد: از شرکت های پیشرو در صنعت موتورهای هوایی می توان به رولزرویس در انگلستان، جنرال الکتریک و پرت اند ویتنی در آمریکا و سافران در فرانسه اشاره کرد. موتور مورد بحث محصول CFM International است که به عنوان یک سرمایه گذاری مشترک 50-50 بین Safran (فرانسه) و GE Aviation (ایالات متحده آمریکا) تاسیس شده است.

رضوانی خاطرنشان کرد: بخش اصلی این موتور توسط شرکت آمریکایی جنرال الکتریک ساخته شده و بقیه قطعات مانند توربین فشار ضعیف (LPT) توسط شرکت سافران فرانسه طراحی و تولید شده است. مالکیت معنوی و امتیاز نهایی این موتور متعلق به CFM International، یک شرکت دو ملیتی فرانسوی-آمریکایی است.

وی گفت: بالاخره شرکت دانشبانیان ایرانیان به جایی رسید که باید از مپنا جدا می شد. به این ترتیب محل شرکت تغییر کرد و تحت عنوان یک شرکت مستقل به فعالیت خود ادامه دادیم. همزمان با شروع مهندسی معکوس و ساخت این موتور، موضوع تعمیرات موتورهای خانواده CFM نیز آغاز شد.

  دکوراسیون داخلی و چیدمان دفتر املاک شرکت معماری و دکوراسیون دکوطرح 09122460089

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: شرکت ایرانی هم اکنون در سه حوزه تخصصی شامل تعمیرات و لوازم جانبی موتور (MRO)، طراحی و مهندسی موتور (DOA) و ساخت قطعات یدکی (POA) فعالیت می کند و به بومی ها خدمات ارائه می کند. مشتریان خطوط هوایی؛ ساختار سازمانی این شرکت کاملاً مطابق با استانداردهای جهانی صنعت هوانوردی طراحی شده و اساسنامه شرکت به تایید سازمان هواپیمایی کشوری رسیده است.

رضوانی با اشاره به اهمیت راهبردی کسب دانش طراحی در زمینه موتورهای هوا، گفت: امروز در زمینه طراحی و ساخت موتورهای توربین هوا بر لبه فناوری و دانش هستیم.

وی بیان کرد: اگر گروه مپنا بخواهد در زمینه ساخت انواع موتور هواپیماهای مسافربری سرمایه گذاری کند، ابعاد این سرمایه گذاری بسیار زیاد بوده و مشتریان واقعی را می طلبد که در حال حاضر این امکان در کشور وجود ندارد. خطوط هوایی محلی نمی توانند سفارش هایی با این اندازه ارسال کنند.

رضوانی خاطرنشان کرد: در بازار جهانی نیز باید به سمت اخذ گواهینامه های صنعت هوانوردی جهانی برای موتور حرکت کنیم که اکنون برای شروع این فرآیند نیاز به زمان است اما انشاالله قطعا از این مرحله عبور خواهیم کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تصریح کرد: در حال حاضر در حال بررسی ارتباطات و فرآیندهای اخذ گواهینامه ساخت و تعمیر موتورهای خانواده CFM از آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) هستیم قطعات تولید شده برای این موتور به دلیل پیچیدگی های فنی و الزامات ایمنی هوانوردی، بیش از فرآیند دریافت گواهی تعمیر موتور فوق الذکر طول می کشد.

وی گفت: در این فرآیند باید عملکرد قطعات ساخته شده تحت شرایط واقعی عملکرد موتور به طور کامل مورد ارزیابی قرار گیرد تا نشان داده شود که قطعه ساخته شده تمام انتظارات طراحی را برآورده کرده و کارایی و ایمنی لازم برای نصب بر روی موتور هواپیمای مسافربری را دارد. .

  مشاور املاک کانادا ویژگی های بهترین مشاور املاک ونکوور ایرانی

انتهای پیام/+

منبع: https://tn.ai/3093831