توسعه ناوگان، اولویت اول کشتیرانی ملی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، محمدرضا مدرس خیابانی در مجمع عمومی صاحبان سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منتهی به سال مالی 31 خرداد 1403 با یادآوری اینکه گروه کشتیرانی در جمهوری اسلامی ایران توانست با حمل بنزین به ونزوئلا برگ زرینی بر دستاوردهای خود در سال 2019 بیافزاید: انجام موفقیت آمیز و افتخارآمیز این ماموریت منجر به صدور پیام تبریک مقام معظم رهبری به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شد. سندی افتخارآمیز در تاریخ ۵۷ ساله این شرکت محسوب می شود.
وی به برگزاری مجمع فوق العاده گروه کشتیرانی در روزهای پایانی اسفند 1402 هجری شمسی اشاره کرد و افزود: خوشبختانه در این گردهمایی و با همکاری و حمایت سهامداران، سرمایه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت. 43 درصد از محل سود انباشته شرکت ثبت شد و بر این اساس سرمایه ثبتی این شرکت به هشت هزار و 250 میلیارد تومان افزایش یافت.
وی با بیان اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بر اساس ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی رتبه هجدهم در بین شرکت های بزرگ کانتینری جهان و رتبه 22 را در بین 100 شرکت برتر کشور دارد، ادامه داد: در حال حاضر سهم از حمل و نقل داخلی 21 درصد است و مسئولیت این ناوگان را بر عهده دارد.
وی سال 2024 را سال بسیار سختی برای صنعت کشتیرانی جهان توصیف کرد و تصریح کرد: امسال نرخ حمل کانتینری دنیا 57 درصد کاهش یافت و اکنون با کاهش مضاعف نرخ کشتیرانی جهان نیز مواجه هستیم. بازارهای جهانی
مدیرکل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: میانگین قیمت حمل کانتینری برای کالاهای وارداتی 52 درصد کاهش یافت و در حوزه صادرات نیز با کاهش قیمت حمل و نقل مواجه بودیم. علاوه بر این، نرخ جهانی حمل و نقل در بخش حمل و نقل عمده فروشی نیز با کاهش و نوسان مواجه است.
مدرس خبانی افزود: با این حال میزان حمل وزنی کالا در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال 1401 حدود 7 درصد افزایش داشته و در سال گذشته به 26 میلیون و 500 هزار تن کالا رسیده است.
رشد 14 درصدی در حمل و نقل کانتینری
وی از رشد 14 درصدی حمل ونقل کانتینری برای ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در سال 1402 هجری شمسی خبر داد و گفت: در عین حال در بخش حمل و نقل فله نیز با افت 8 درصدی مواجه بودیم. البته با توجه به اینکه برخی از کشتی ها به صورت ناوبری اجاره می شوند و هیچ تفاوتی در میزان درآمد وجود دارد.
مدیرعامل گروه کشتیرانی همچنین با توجه به سرمایه انسانی این شرکت خاطرنشان کرد: آموزش نیروی انسانی یکی از مهمترین موضوعات اساسی در دستور کار گروه کشتیرانی است و برای این منظور در سال 2018 حدود 700 ملوان خارجی فعال در ناوگان ملی، امروز و خوشبختانه همه ملوانان شاغل در ناوگان ایرانی هستند.
وی همچنین تعداد کشتی های گروه کشتیرانی را 143 نوع کشتی کانتینری، فله و چند منظوره، کشتی باری عمومی، تانکر و غیره اعلام کرد. وی افزود: با خرید کانتینرهای جدید تعداد کشتی ها افزایش می یابد و تعداد کانتینرهای ناوگان هم اکنون به 206 هزار دستگاه رسیده است که ماموریت آنها حمل کالا است.
وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل مشترک هم اکنون 1558 دستگاه خودرو در انواع مختلف از طریق ساخت و خرید از سازندگان داخلی در حال فعالیت هستند، اظهار داشت: این قابلیت با استفاده از خودروهای مخزن دار که سوخت مورد نیاز را به طور کامل تامین می کنند، فراهم شده است ناوگانی که توسط پالایشگاه های داخلی تولید می شوند، جهت حمل به بنادر جنوب و با اخذ مجوز صدور بارنامه بین المللی راه آهن، امکان حمل و نقل کالا درب به درب فراهم شده است.
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از دستاوردهای مهم این گروه در حوزه حمل و نقل دریایی را تداوم فعالیت ها با وجود همه تحریم ها ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر انجام می دهیم. در زمینه حمل و نقل کالا و امکان حمل کالا از هر جای دنیا با هیچ مانعی مواجه نشوند.» به دولت و بالعکس.
وی با اشاره به اینکه کشتیهای ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با قدرت و با پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در آبراههای بینالمللی فعالیت میکنند، توسعه کریدور شمال – جنوب را یکی از حوزههای مهم اقتصادی دانست. کشور در حال نزدیک شدن است و به همین منظور گروه کشتیرانی فعالیت خود را در بندر شهیدبهشتی چابهار گسترش داده است و در همین راستا 5.5 هکتار زمین در این بندر برای خدمات تخلیه و بارگیری در سال گذشته در حال آماده سازی و تجهیز است هزار TEU در چابهار تخلیه و بارگیری شد و این رقم در سال جاری به 100 هزار کانتینر معادل می رسد.
مدرس خبانی همچنین با اشاره به ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اجرای سیاست های توسعه دریایی، آن را فرصتی بی نظیر برای حوزه دریایی کشور دانست و گفت: امیدواریم با استفاده از این ابلاغ بتوانیم از فعالیت های کشتیرانی بهره کامل ببریم. گروه جمهوری اسلامی ایران.
مدرس خبانی توسعه ناوگان را یکی از مهم ترین برنامه ها و اولویت اول این مجموعه در سال های آینده دانست و گفت: اقدامات ارزنده ای در این زمینه انجام شده است به عنوان مثال یکی از کشتی هایی که باید به طور کامل تجهیز می شد، لغو شد با تلاش همکاران گروه در بخش توسعه از خدمت خارج شد.
استفاده حداکثری از توانمندی های داخلی برای تعمیرات منظم و همکاری با شرکت های دانش بنیان برای تولید ملزومات ناوگان، سامانه های هوشمند و نظارت بر مصرف سوخت از دیگر اقدامات گروه کشتیرانی در راستای توسعه ناوگان بود.
مدرس الخیابانی همچنین با اشاره به اینکه قرارداد ساخت 12 فروند کشتی با شرکت های داخلی منعقد شد، خاطرنشان کرد: گروه کشتیرانی بر تامین حداکثری نیاز خود به محصولات داخلی تاکید دارد و برای این منظور بیش از 83 درصد از نیاز ناوگان تامین شده است. از داخل خریداری و تامین می شود، ضمن نوسازی تجهیزات مورد نیاز ناوگان، تامین کانتینر و کانتینرهای یخچالی از داخل و خرید کشتی سازی آروندان همگی در راستای حمایت از صنایع داخلی است.
به گفته مدیر عامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت و نوسازی ناوگان شرکت کشتیرانی خزر با ورود 8 فروند کشتی افزایش و ظرفیت حمل از 95 به 123 هزار تن و همچنین ساخت و ساز افزایش یافت. درخواست و از جمله اقدامات انجام شده در این بخش، چندین کشتی جدید بود.
وی با بیان اینکه با حمایت سهامداران توانستیم مجوز اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان را بگیریم، افزود: امیدواریم با استفاده از این فرصت با کمک بانک های عامل بتوانیم عمر ناوگان را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم. و توسعه ناوگان.
مدرس خبانی تاکید کرد: به دنبال کاهش سن ناوگان هستیم و برای این منظور تلاش می کنیم تا از طریق شرکت های داخلی و خارجی کشتی های جدیدی به ناوگان اضافه کنیم و میانگین سنی ناوگان به کمتر از ده سال برسد. سن پیش فرض ناوگان حمل و نقل در حال حاضر 19 سال است. اما این امر مستلزم تامین به موقع منابع مالی و حمایت همه ذینفعان است.
انتهای پیام/
منبع: https://tn.ai/3170584