املاک 341

مطالب اقتصادی املاک

وبلاگ

وزارت راه: سامانه «خودنویس» مشاوران املاک را بیکار نمی کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم ، هادی عباسی عسل در نشست خبری با اشاره به راه اندازی سامانه املاک در سال 88 اظهار داشت: من در آن زمان مشاور وزیر بودم؛ من در آن زمان مشاور وزیر بودم. برای اولین بار در 14 سال گذشته کد اعتراض و قراردادها در قالبی جدید طراحی شده است.

وی افزود: در قانون افزایش تولید مسکن دو تکلیف برای وزارت راه مشخص شد: اول واگذاری سامانه املاک ایران به وزارت راه. حدود یک سال است که وزارت راه طرف قرارداد سامانه مذکور بوده است. دوم اینکه مشتریان می توانند مستقیما قراردادی را تنظیم کنند تا کد رهگیری به صورت رایگان صادر شود.

وزارت راه در انتشار گزارش بازار مسکن 39 ماه تاخیر کرد

وی با اشاره به اینکه سامانه مذکور 13 سال است که به روز نشده است، ادامه داد: به این نتیجه رسیده ایم که سیستم قدیمی قابلیت های لازم را ندارد و با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد. هزینه هایی که در این زمینه انجام شد نیز هدر دادن منابع کشور بود.

معاون مسکن و عمران وزیر مسکن گفت: بر همین اساس یک تیم دانش، برنامه جدید را طراحی کردند و این سامانه در 12 خرداد 1402 به صورت آزمایشی رونمایی شد.

وی با بیان اینکه سرویس سامانه خودنویس 24 ساعته است، گفت: در مرحله بعدی مشاوران املاک به سامانه اضافه شده اند. اکنون تمامی مشاوران املاک دارای مجوز به سامانه متصل هستند و می توانند قرارداد ثبت کنند.

وی با بیان اینکه امکان کار با سامانه خود امضای مشاوران املاک فراهم شد، تصریح کرد: اگر ملکی در سامانه ثبت نشده باشد، نمی توان از آن برای ایجاد قرارداد اجاره استفاده کرد.

  تامین زمین نهضت ملی مسکن تا تابستان امسال به 120 هزار هکتار می رسد.

وی با اشاره به اینکه در 11 استان رژیم قدیم (ایران غول پیکر) دیگر امکان تنظیم قرارداد اجاره وجود ندارد، گفت: در نظام قدیم در حال حاضر هر دو طرف می توانند اعلام (خرید و فروش) کنند. ). تا پایان سال سامانه املاک و مستغلات ایران در تمامی استان های کشور رها می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی از ثبت 87 هزار و 68 قرارداد اجاره در سامانه خودنویس تا ساعت 11:15 خبر داد و گفت: تمام قراردادهای الکترونیکی به مدت یک سال ایجاد شد. احراز هویت از طریق SSCO دولتی انجام می شود و سیم کارت باید به نام مالک و مستاجر باشد.

وی با بیان اینکه طبیعی است که امکان تمدید قرارداد در بستر قدیم در سامانه جدید خودامضایی وجود ندارد، افزود: شرط ثبت معاملات اجاره در سامانه خودامضا، ثبت اطلاعات مالکیت در سامانه خودامضا است. سیستم املاک و مسکن در سامانه ایران املاک بر اساس کد بود اما در سامانه جدید رویه ها بر اساس سیم کارت است و مشاوران املاک باید مجوزهای لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به لزوم تمدید پروانه کسب، احراز هویت در سامانه ثبت نام خود را به پرداخت الکترونیکی در کشور تشبیه کرد و اظهار داشت: این امر باید مورد تردید قرار گیرد. پول از یک حساب برداشت می شود و به حساب دیگری واریز می شود.

نکته بعدی بحث تحویل است، در صورت وجود مشکل واحد تحویل داده نمی شود. سومین نکته در سامانه خدیس این امکان را برای کسانی که مایل به تنظیم اجاره هستند فراهم می کند.

  6.5 میلیون نفر به سفر نوروزی رفتند

وی با بیان اینکه مشاوران املاک با سامانه خودنویس بیکار نمی شوند بلکه زمینه فعالیت بیشتری را برای آنها فراهم می کند، تصریح کرد: مشاوران املاک حذف شدنی نیستند، اما باید به مردم فرصت امضای خود را بدهیم. قراردادها یا از طریق مشاوران املاک و مستغلات یا ثبت سیستم خودنویس.

در پاسخ به سوال تسنیم اشاره کردید که از سال 88 به عنوان مشاور وزیر مشغول به کار هستید. در سال 88 چه تعداد مستاجر وجود داشت، امروز چند نفر است و هزینه مشاوران املاک با امضای خود چقدر است؟

وی ادامه داد: تنظیم قرارداد برای افراد و مشاوران املاک رایگان است. طبیعتاً مشاوران باید حق الزحمه خود را که در تهران یک چهارم رهن و اجاره است دریافت کنند. هزینه ها در سایر مناطق کشور متفاوت است و من در حال حاضر اطلاعی ندارم.

انتهای پیام/

منبع: https://tn.ai/3042196