چابهار و فروپاشی حضور ایران در کریدورهای شمال و جنوب و شرق و غرب
خبرگزاری تسنیم، در پی جنگ روسیه و اوکراین، کشورهای آسیای میانه به فکر استفاده از مسیرهای جایگزین به جای مسیر تجاری روسیه افتادند و ابتدا راه های دسترسی به ایران و بنادر جنوبی آن را با هدف افزایش تعاملات تجاری و ترانزیت انتخاب کردند.
این موضوع علاوه بر تشدید روابط تجاری و افزایش جریان کالا بین کشورهای آسیای میانه و ایران، دسترسی مستقیم کشورهای آسیای مرکزی به بازارهای جهانی و گسترش جغرافیای صادرات آنها را با وجود محصور بودن در خشکی تسهیل می کند.
از سوی دیگر، همکاری ایران و کشورهای آسیای مرکزی می تواند زمینه لازم را برای تبدیل منطقه اوراسیا به شریک مهم اقتصادی و تجاری ایران فراهم کند که از آن به عنوان همبستگی استراتژیک یاد می شود.
ازبکستان به عنوان قلب اقتصادی آسیای میانه در مرکز ارتباط 4 کشور دیگر آسیای میانه و افغانستان قرار دارد به طوری که زیرساخت های ریلی آسیای میانه با این کشور پیوند تنگاتنگی دارد.
این کشور دارای اقتصاد در حال توسعه ای است که دسترسی به راه های متنوع، ایمن و ارزان برای صادرات محصولات خود از جمله پنبه، محصولات کشاورزی، طلا، اورانیوم و غیره را اجتناب ناپذیر کرده است.
به همین دلیل، تاشکند برای رشد تجارت خود به بنادر جنوبی ایران متکی است که می تواند آن را تشویق به مشارکت و سرمایه گذاری در بندر چابهار ایران برای اتصال آن به آب های آزاد پس از ایجاد یک مانع امنیتی برای ازبک ها کند.
از طریق افغانستان که گزینه دیگری برای اتصال آسیای مرکزی با آب های آزاد است
اولین مذاکرات سه جانبه بین مقامات ازبکستان، افغانستان و پاکستان برای ساخت کریدور ریلی ترانس افغانستان در سال 2021 برگزار شد. راه آهن کابل-پیشاور 5 سال طول می کشد و دسترسی تاشکند به بنادر گوادر و کراچی پاکستان را از طریق افغانستان فراهم می کند.
در همین سال وزارت سرمایه گذاری و امور خارجه ازبکستان در بیانیه ای اعلام کرد که با تکمیل این پروژه، تجارت پاکستان با آسیای مرکزی به شش میلیارد دلار خواهد رسید و همچنین شاهد رشد بالایی در تجارت هند با این منطقه خواهیم بود. .
این پروژه از بدو تاسیس با چالش هایی روبرو بوده است:
اول اینکه ورود آمریکا به افغانستان و بی ثباتی آن تلاشی برای دخالت ایران، روسیه و چین بود که می خواهند امنیت و بی ثباتی را در این کشور حتی پس از خروج از افغانستان بی ثبات کنند.
دوم، قابلیت اطمینان دهلیز ترانس افغانستان با ظهور طالبان و ابهامات ناشی از آن با خطراتی مواجه است.
ثالثاً، تأمین مالی این کریدور بیش از ظرفیت ازبکستان، افغانستان و پاکستان است و تلاش های ازبکستان برای تأمین سرمایه و اعتبارات لازم از سوی سازمان ها و نهادهای بین المللی به دلیل چالش های سیاسی و امنیتی ناکام مانده است که این پروژه را تا حدودی چالش برانگیز می کند. چهره ها
چهارم، شرایط نامساعد جوی افغانستان در فصل زمستان، وجود منطقه هندوکش در افغانستان و اختلاف عرض خطوط ریلی سه کشور باعث افزایش زمان ترانزیت کالا می شود که از توجیه رقابتی و اقتصادی این امر می کاهد. راهرو.
دلایل فوق باعث شده است که علیرغم اعلام رسمی آغاز ساخت خط آهن ترانس افغانستان در ماه مارچ 2022، پیشرفت محسوسی در پیشرفت این پروژه حاصل نشده باشد.
ضرورت تقویت و توسعه بندر چابهار با شناسایی بازارهای تجاری جدید
بنادر جنوبی ایران نقش مهمی در پیوند روسیه و آسیای مرکزی به آبهای جنوب و جنوب شرق آسیا و همچنین پیوند کشورهای عربی خلیج ، با اقتصادهای نوظهور آسیای مرکزی دارند.
به ویژه کریدور شمال-جنوب می تواند اولویت های ازبکستان را با دسترسی به بنادر جنوب ایران، پاکستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج ، از جمله امارات متحده عربی و عمان فراهم کند و تجارت و دسترسی به بازارهای جنوب شرقی آسیا و آفریقا را افزایش دهد. قاره آفریقا کند است
اجرای برخی امکانات زیرساختی به ویژه تقویت و توسعه بندر چابهار و اتصال تمامی خطوط ارتباطی به بندر چابهار از جمله چابهار – زاهدان، توجه دیگران را از کریدورهای رقیب ایران منحرف خواهد کرد.
به عنوان مثال، در اولین اجلاس مشترک سران کشورهای حوزه خلیج ، و آسیای مرکزی در 25 ژوئیه 2023 به میزبانی عربستان سعودی در شهر جده، سران کشورهای حوزه خلیج ، (عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، بحرین، عمان و قطر) و کشورهای آسیای میانه (قزاقستان) و قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان دیدار کردند، بر اهمیت توسعه راه های ارتباطی بین دو منطقه تاکید شد. که حاکی از مشارکت فعال در ساخت راه آهن ترانس افغانستان است.
تقویت و توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور، چابهار، حضور ایران را در کریدورهای شمال، جنوب، شرق و غرب باز می کند و ایران را در جنگ کریدور در منطقه دست بالا می کند.
محمدمهدی کریمی قهی، کارشناس حمل و نقل و ترانزیت
انتهای پیام/
منبع: https://tn.ai/3119281